Nedtur på mdma

Tok Emma og speed i helga. Tatt det en del ganger før , men aldri blitt dårlig av det etterpå-før nå. Jeg er konstant kvalm når jeg står oppreist, dårlig matlyst og forblir derfor sengeliggende. Dette er tredje dagen, hva skal jeg gjøre? Normalt? Noe som hjelper?

Kvinne, 22 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Dette er forholdsvis normalt, og mange kan oppleve lignende plager i ettertid av MDMA- og amfetaminbruk, selv om det har gått fint ved tidligere anledninger. Dette kan f.eks. variere ut ifra dagsform den dagen du tok dette, hvor mye du tok, situasjonen du brukte det i, styrken/kvaliteten på stoffene og lignende. Hvor lang tid det vil være snakk om er vanskelig å forutsi, men som regel dreier det seg om dager, og ikke uker. Kroppen og psyken trenger simpelthen den tiden det tar for å restituere seg. I denne perioden bør du forsøke å opprettholde et normalt søvnmønster, få i deg fornuftige mengder næring og væske (i så stor grad du kan), samt forsøke å tenke mest mulig positivt. Etter hvert som du føler deg i stand til det, bør du forsøke å fylle tiden med aktiviteter som oppleves som positive/meningsfulle for deg, for å få fortgang i bedringsprosessen din. Hvis du mot formodning ikke skulle oppleve noen merkbar forbedring i løpet av de nærmeste dagene, kan du vurdere å kontakte helsepersonell for råd og bistand.