Mulig avhengighet av benzo

går på en del beroligende for panikkangst, skal nå i samtale i avdeling for rus og avhengighet, er bekymret jeg er blitt avhengig av benzodiazepiner, og vil stoppe med det før det blir verre, så lurer egentlig på om dere har noe naturlig medisin eller hva det kan være som kan hjelpe på abstinenser og som ikke er farlig å ta sammen med nedtrapping på benzodiazepiner,

Mann, 30 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det mest effektive for å få minst/mildest mulig abstinenser er å trappe ned sakte over tid. Siden du bruker benzodiazepiner for panikkangst er det også viktig at du får tett oppfølging av behandler i denne nedtrappingsperioden.
Vi kjenner ikke til noen naturmedisin med god effekt på abstinenser, men du kan spørre om behandleren din har noen tips i forhold til dette. Vi gjør oppmerksom på at det er viktig å trappe ned i samråd med lege, fordi det både kan påvirke panikkangsten og helsetilstanden ellers.
Lykke til!