Metylfenidat – doble dosen?

Hei! Jeg har et kjapt spørsmål. Jeg har diagnosen ADHD og går på 54mg Metylfenidat. Kommer jeg til å bli veldig sovnig og sliten om jeg dobbler dosen til 108mg? Vet at jeg kan få bivirkninger som hallusinasjoner, kvalme osv, men kommer jeg til å føle mye ubehag, eller mer lykkerus, slik som jeg fikk av MDMA og Ecstasy? Takk for svar
Nyskjerrig 19årlig ADHD freak.

Mann, 19 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Du kommer neppe til å føle deg søvnig/sliten dersom du dobler dosen – snarere tvert imot. Metylfenidat er et sentralstimulerende stoff, noe som betyr at det gir en oppkvikkende virkning. Og generelt er det slik at jo mer du tar, desto sterkere vil den virkningen være. Det er helt normalt å øke dosen etter hvert som du blir vant til medisinen, men du bør likevel få klarsignal fra legen din før du evt. gjør dette. Du og legen kan sammen finne ut av hvilken dosering som er best tilpasset dine behov.
Det er generelt også slik at jo større mengder du tar, desto større risiko for ubehagelige bivirkninger. Hvem som opplever hvilke bivirkninger, og i hvor stor grad man evt. opplever dem, varierer veldig fra person til person. Du kan lese om mulige bivirkninger i Felleskatalogens omtale av Ritalin (virkestoffet er metylfenidat). Den lykkerusen som er typisk for MDMA/Ecstasy er ikke typisk for metylfenidat.