MDMA spørsmål

Hei, jeg lurte på litt om MDMA stoffet og om dere kunne he svart på et spørsmål (eller kanskje flere). Hvilke effekter har MDMA på kroppen (posetiv og negativ)?

Kvinne, 13 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
De aller fleste rusmidler kan ha både positive og negative virkninger, og noe ganger farlige bivirkninger. På vår hjemmeside har vi skrevet om hvordan MDMA virker for de fleste som bruker det. Men, dette er jo generelt og tar lite hensyn til individuelle forskjeller mellom mennesker. Noen vil føle både virkningen og bivirkningene annerledes. Grunnen til det kan være mange, men ofte har det sammenheng med stoffets sammensetning, personligheten til den som bruker, situasjonen man er i, og forventningene til virkningen.
Virkning, effekt og varighet av MDMA
Etter inntak av MDMA oralt kan det ta 30-60 minutter før rusvirkningen inntreffer. En normal brukerdose ligger på omkring 50-150 mg. MDMA.
Virkningen kan deles inn i tre faser:
1. OPPTUREN: Denne fasen varer vanligvis 5-10 minutter. Kroppstemperaturen og hjerterytmen øker, og dette kan gir en varm følelse. Pupillene blir store, og man kan få problemer med å fokusere. Det kan også oppstå en periode med forvirring. Noen opplever kvalme og brekninger.
2. TUREN: Rusen varer som oftest 4-8 timer. Man kan føle seg våken og opplagt, og full av empati og interesse for folk og verden rundt seg. Sanseinntrykk forsterkes, og mange opplever følelser av eufori og velvære.
3. NEDTUREN: Nedturen kan vare i timer eller skje raskt. Fordi man tømmer kroppens energilagre, vil mange kjenne seg fysisk utmattet når effekten av stoffet avtar.
Bivirkninger av MDMA
For øvrig mottar vi en del henvendelser der brukere rapporterer om vansker i ettertiden av MDMA-bruk. Vanlige symptomer inkluderer depresjon, likegyldighet og lav energi. Mange rapporterer også om angst og følelse av trykk i brystet. MDMA kan noen ganger utløse psykiske lidelser hos disponerte individer.
Søvnproblemer, humørsvingninger og hukommelsestap kan også forekomme. Vanligvis vil disse symptomene være forbigående i løpet av noen uker. Skulle de likevel vedvare, bør man kontakte hjelp.