Må jeg skuffe mine foreldre igjen?

Hei.
Jeg har en ganske kinky sak som jeg håper dere kunne hjelpe meg med svar.
Jeg ble tatt for å røyke hasj for noen år siden og gikk med på at foreldrene mine kunne ta pisseprøve hvis de trodde jeg hadde røyket (hjemmetest). Jeg sluttet så og har vært clean i mange år frem til jeg var jeg på en guttetur forrige helg hvor jeg tok noen drag med hasj OG tok 2 halve blåvalium (en hel totalt) fordelt på 2 dager.
Spørsmål 1: Har aldri tatt blå-valium før, er det farlig å ta det?
Spørsmål 2: Ettersom jeg er kalt inn på teppet for pisse til helgen (2 uker senere). Er det sjans for at denne prøven kan være ren eller må jeg skuffe foreldrene mine nok engang med min egen dumskap?

Mann, 21 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
1: Har aldri tatt blå-valium før, er det farlig å ta det? Blå-Valium er det samme som Valium, de er bare dobbelt så sterke.
Valium kan være akutt farlig dersom du blander det med alkohol. Det kan gi farlig adferd og kraftig overdose ved store inntak. Også blandet med andre dempende stoffer (heroin, morfin etc) kan Valium gi kraftig rus.
Valium er farlig å bruke i lengden/over tid fordi du blir så avhengig av det.
Dersom du har røkt cannabis og tar en eller to Valium er det ingen akutte farer. Det som skjer er bare at du blir mer fjern, trøtt og sovner.
Men ikke bruk denne blandingen over tid, da får du problemer med å slutte!
2: Ettersom jeg er kalt inn på teppet for pisse til helgen (2 uker senere). Er det sjans for at denne prøven kan være ren eller må jeg skuffe foreldrene mine nok engang med min egen dumskap?
Hvis du var ren før du røyket dette, vil det ikke slå ut på cannabis etter to uker – det er temmelig sikkert. Dersom de sjekker for Valium (diazepam) også, er det en viss risiko for at det slår ut på det, men den er ganske liten.