LAR-alternativ

Finnes det noe annet enn Metadon og Subetex? Har vært ca 10 år på Metadon, ble skrevet ut av LAR februar 2012! Har brukt Subetex illegalt frem til nå! Synes det er mye bivirkniger på disse! Også er jeg blitt så dårlig behandlet i LAR ,at jeg ikke tør søke meg inn igjen! Så jeg lurer på om det finnes en annen måte å få hjelp på? Har vært tung misbruker i over 30 år, har nå fylt 51 år! Og er sliten å lei

Mann, 51 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder  substitusjonspreparater, så er Metadon, Subutex og Subuxone de mest vanlige. I noen land gis farmasøytisk heroin, men i Norge er dette ikke (enda) etablert. Mange brukere opplever mye bivirkninger som følge av de ovennevnte preparatene, og flere har det slik som deg, at de føler de får mangelfull hjelp av LAR. Det er leit å høre at du føler at du har blitt dårlig behandlet.
Det finnes et alternativ til substitusjonsbehandling, og det er naltrekson. Naltrekson er en medisin som blokkerer opioidreseptorene i hjernen, slik at opioidstoffer som heroin eller morfin ikke får gjort sin virkning. Dette betyr at en person som har gjennomført avgiftning og fått et beskyttende nivå naltrekson i blodet, ikke vil oppleve bedøvelse eller rus etter et inntak av heroin eller andre opioid.
Den skal visstnok ha en dempende virkning på russug også, men det er foreløpig kun kliniske observasjoner. Naltrekson kan på en måte virke som Antabus, bare at man ikke blir dårlig hvis man inntar det spesifikke rusmiddelet. Naltrekson kommer i tablettform som man kan få på resept av fastlege. Samtidig har det pågått et forskningsprosjekt der en kunne få en injeksjon av legemiddelet, som da virket opptil 4 uker, og hvor man da fikk en ny injeksjon. Denne studien er dessverre i en avslutningsprosess og tar derfor ikke inn nye forsøkspersoner. De foreløpige resultatene viser at langtidsvirkende naltrekson har hjulpet mange, og derfor er et godt alternativ til de som ikke får, eller ikke ønsker substitusjonsbehandling. Det er verdt å merke seg at naltrekson kun virker mot opiatstoffer og ikke andre rusmidler, slik som for eksempel amfetamin.
Bivirkninger kan oppstå ved bruk av naltrekson, fordi naltrekson også blokkerer for kroppens egne opioidstoffer. Eksempler på vanlige bivirkninger (avhengig av dose) er lett hodepine, kvalme og mageproblemer, ledd- og muskelsmerter eller -uro, søvnproblemer. Det er potensielle bivirkninger ved de aller fleste medisiner, så en må eventuelt veie for eller mot, og se hvorvidt bivirkningene overgår de positive effektene.
Naltrekson er ingen «quick-fix», og heller ingen hjelp for alle, men det er jo kanskje verdt et forsøk? En av fordelene med natrekson er at det ikke er avhengighetsskapende, og at det kan administreres på en enkel måte.
Du kan lese mer om naltrekson og den avsluttede studien her på deres hjemmesider. Vi anbefaler deg å rådføre deg med din lege, både i forhold til din livssituasjon og eventuell forskrivning av legemidler. Vær obs på at man må være helt avruset for å starte opp med naltrekson. Legen din kan også hjelpe deg med henvisning til avrusningsinstitusjon om du er i behov av det.