Langvarige abstinenser Sobril

Hei. Pga en livskrise i vinter begynte jeg å bruke Sobril. Fikk disse på resept av en psykiater. Brukte ca 15 mg x 3, og noen ganger mer, hver dag i 2 måneder. Ble dessverre avhengig og fastlegen satte meg på en nedtrappingsplan som jeg fulgte. Var veldig dårlig i den tiden, masse angst og uro. Etter nedtrappingen ble jeg veldig deprimert. Det er nå 6 måneder siden og jeg har fremdeles tunge dager men det er heldigvis ikke hver dag lengre. Jeg mener at dette er langvarige abstinenser. Har aldri hatt det på denne måten før. Psykiateren mener dette er tøv og vil heller ikke høre snakk om at jeg ble avhengig. Jeg har begynt på antidepressiva. Det hjelper men kjenner fremdeles at jeg ikke er i form. Hvor lenge kan dette vare?

Kvinne, 54 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Abstinenser fra benzodiazepiner varer normalt fra 1- 2 mnd. og har ofte form av stress, angst, uro, skjelving og kramper. Har du hatt angst eller depresjoner i forkant av pillemisbruket, vil du nok i abstinesperioden oppleve at dette blir forsterket, i noen tilfeller også verre enn det var i utgangspunktet før du begynte å ta piller.
Langvarige symptomer etter bruk av benzodiazepiner, «senabstinens» omtales ofte i sammenheng med benzodiazepinavhengighet. Mange som har erfaring med nedtrapping av benzodiazepiner, beskriver dette. Dette er imidlertid uklart beskrevet i litteraturen, og det diskuteres om symptomene skyldes benzodiazepinabstinensene eller sammensatte symptomer som også kan relateres til en underliggende lidelse. Ettersom det er gått seks måneder, samt at du skriver at antidepressiva hjelper deg, vil vi tro at ting bedrer seg mer og mer. Hvor lang tid det vil ta før du er i form, blir vanskelig å gi en fasit på. For de aller fleste vil det gå opp og ned; noen dager kan være helt bra, mens andre dager kan være mindre bra.
Hvis du ikke er fornøyd med psykiateren din, kan du be om en second opinion fra en annen lege, men vi vil anbefale deg å ta det opp igjen med den psykiateren du allerede har. Du kan lese mer om benzodiazepinabstinenser her på Helsedirektoratets sider.