Kontrakt – THC og urinprøve

Hei! Jeg har da vært veldig flink i 7 måneder og dokumentert jevnlig negative urinprøver vedrørende THC. Har prøve igjen om 1,5 uke til og det som skjedde nå var at fristelsen ble for stor og jeg endte opp med å røyke litt på fest, stor tabbe.
Hva burde jeg gjøre nå?

Mann, 22 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du har vært flink i syv måneder, og alle kan gjøre dårlige valg i svake øyeblikk. Dersom det er 1,5 uke til neste prøve, og du kun røkte litt på en fest, er det på ingen måte garantert at dette vil gi et positivt utslag. Sånn sett burde du ta prøven som normalt, og håpe på det beste – du har i hvert fall grunn til å være forsiktig optimist.
Et enkeltinntak av cannabis vil normalt kunne spores i 3-5 dager, opptil en uke. Det kan likevel forekomme individuelle variasjoner fra dette. Skulle den mot formodning slå ut positivt, blir du simpelthen nødt til å legge deg flat, og ta eventuelle konsekvenser.