Kan foreldrene mine få tilgang på min pasientjournal?

Hei! For en stund siden dro jeg på et vors rett etter en lang dag på jobb. Jeg hadde ikke spist hele dagen, og når jeg kom på vorset var det såpass godstemning allerede at jeg begynte rett på vodkaen. Dessverre hadde jeg 4 stk rivotril (2mg) i lomma som jeg tok samtidig som jeg drakk, og plutselig våkna jeg av at jeg var i ambulansen. Jeg husker svært lite fra når jeg var på legevakten, men jeg tror jeg ble tatt blodprøve av. Jeg fikk et stikk i en finger hvertfall, og legene sjekket pupillene mine hele tiden. Spørsmålet mitt er om foreldrene mine kan finne ut av dette? Jeg er snart 20, men er redd de klarer å logge seg inn eller få tak i journalen min. Jeg er livredd for at de skal finne ut at jeg har tatt benzo, siden jeg har lovet dem å aldri røre narkotika.
Setter stor pris på spørretjenesten deres!
Hilsen jente på 19 år

Kvinne, 19 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Du er myndig, og dine foreldre har like lite tilgang til din journal som andre mennesker. Foreldrene dine kan ikke logge seg inn med mindre du eller noen andre gir dem innloggingsinformasjon. I helt spesielle tilfeller kan nærmeste pårørende få innsyn i journalen, men dette er ikke et slikt tilfelle. Ønsker du å lese lovgivningen selv finner du den her § 3-3.Informasjon til pasientens eller brukerens nærmeste pårørende.
Det later til at det gikk bra med deg. Vær glad for at du ble ivaretatt, og verken arrestert eller utsatt for overgrep.