Jeg bruker 15 mg morfin og 1600 mg Neurontin i døgnet

Jeg bruker 15 mg morfin og 1600 mg neurontin i døgnet . Tok et glass rødvin og en irish coffe på restaurant, følte meg helt normal og balansen var helt OK. Jeg fikk slag for 1 1/2 år siden og «brakk» ryggen ( osteoporose) for 1/2 år siden , og har brukt disse medisinene pga veldig store smerter , stråling på den siden jeg var først lam og så fikk «brudd» . Bruddet gjorde meg sengeliggende i 3 måneder, men jeg er nå oppe med en krykke. Er denne kombinasjonen farlig ?

Kvinne, 77 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det var bra det gikk fint med deg! Vi er litt usikre på hvilken kombinasjon du mener. Mener du morfin og Neurontin eller medikamenter og alkohol?
Blandingen morfin og Neurontin skal vi nødig uttale oss for mye om . Vi tenker det er viktig å ha en dialog med lege/sykehus om i) hvor lenge du skal gå på medisinene og hvilke doser du trenger ii) hvordan du ev. skal trappe ned og iii) om din generelle helsetilstand tillater samtidig bruk av alkohol.
Generelt er det anbefalt å være særdeles forsiktig med alkohol sammen med dempende medikamenter.