Hjelpe en venn

Hei, jeg lurte bare på om hvordan det kan være mulig at en tidligere venn som nå sier hun er narkoman på heltid, har blitt kastet ut av avrusning når hun ønsker å slutte. Hun sier selv hun er fanget i et mørkt hull og kommer seg ikke ut. Jeg vil hjelpe med jeg vet ikke hvordan. Jeg bor på Mo i rana og hun opp i Vardø. Vi har ikke daglig kontakt. Men hun henger også med «feil» folk som også ruser seg, kjæresten hennes røyker også, men han er nå i fengsel fordi han gjorde en gal handling mens han var påvirket. Synes det er så syns at mennesker som vil ha hjelp skal bli kastet ut av avrusning. Kanskje hun ikke oppførte seg, men når hun innerst inne vil slutte, skulle det ha blitt brukt tvang av hennes tillatelse for å få henne ut av dette. Ikke at jeg har peiling på hvordan dette fungerer. Jeg har aldri vært borti bruk av disse stoffene, vet knapt hva det er. Men jeg ønsker bare å hjelpe folk som sitter i det

Kvinne, 18 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Så fint at du bryr deg! Vi kjenner ikke til omstendighetene som gjorde at din venninne ble «kastet ut» av avrusning, men det kan være mange grunner til det. Blandt annet er det vanlig å avslutte avrusning dersom personen ikke er motivert for rusfrihet og/eller tar med seg rusmidler inn i avdelingen. Hva som har skjedd i dette tilfelle er umulig for oss å svare på.
Vi skjønner at det er vanskelig for deg å hjelpe henne, også ettersom dere bor såpass langt unna hverandre. Vi går ut i fra at venninnen din er voksen, og hun tar da selvstendige valg. Mange sliter likevel med voldsom ambivalens når det gjelder det å bli rusfri, slik at det kan forklare hvorfor hun vil slutte, men likevel ikke fikk til å gjennomføre en avrusning.
Når det gjelder tvang så er dette et vanskelig tema. Noen forskere (Kristensen og Opsal) mener at det bør brukes mer tvang ovenfor rusavhengige, samtidig er loven hjemlet slik at det skal mye til for å sette inn tvangstiltak ovenfor enkeltindivider, blant annet fordi man tenker at det er viktig å ivareta pasientens autonomi og rett til frie valg. Det er mulig å signere samtykke (§10-4) til å bli holdt tilbake i tre uker etter trukket samtykke (også dersom personen forlater stedet, og blir hentet/kommer tilbake), men denne paragrafen benyttes ofte ikke på avrusning, men heller i behandling.
På våre hjemmesider kan du finne råd og veiledning for hva man kan gjøre dersom man er bekymret for noen. Husk at du ikke kan ta ansvar for hennes liv, men du kan være en støtte. Er det sånn at du er veldig bekymret, og trenger noen å prate med, er du velkommen til å ta kontakt med oss på telefon eller chat, så kan vi kanskje sammen finne ut av hva du kan gjøre.