Hei, jeg røykte hasj men noen kompiser var 3stk på 1 joint med 1 gram hasj. Det er lenge siden jeg røykte sist. Jeg lurer på hvor lenge det vil påvises på urinprøver. Har hørt det kan ta 3måner til det går ut av kroppen.

Mann, 17 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det inntaket du har hatt, kan påvises i ca. 3-8 dager i urin. Vi vil anta i underkant av en uke, men det er individuelle forskjeller på folk.
Du har «hørt det kan ta 3måner til det går ut av kroppen», og det har vi også. Men da er det snakk om ekstreme tilfeller hvor folk har brukt mange ganger daglig over lengre tid, og i tillegg har en treg «forbrenning» av THC-syre.
Når det gjelder påvisning av cannabis i urin, påvirkes påvisningstiden veldig av hvor ofte og mye en bruker. Hyppig, langvarig bruk kan påvises i mange uker, men enkeltinntak påvises i en uke +/-.