Har misbrukt Subutex i ca et år, vil nå slutte

Jeg er godt kjent med abstinenter. Jeg har misbrukt Subutex før, snarter dette. Maxdosen har nå vært på 10 mg, og den laveste dosen jeg har vært på er 4 mg det siste halvåret. Jeg får utskrevet Sobril av legen min, 75 mg daglig samt 200 mg Seroquel & 1 mogadon til natta. Samt at jeg daglig røyker for å få i meg mat. Jeg vet dette vil hjelpe på abstinasjonene. Idag har jeg «kun» tatt 4 mg. Er det farlig om jeg lar være å ta Subutex ikveld, og imorgen? Og fortsette sånn? Hvordan kan jeg kjappest trappe ned, eller helst kutte helt ut? Det skal sies, jeg venter på 3 mnd innleggelse for å kutte ut absolutt alt til slutt.
Håper på svar!

Kvinne, 34 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi kan ikke gi deg en detaljert plan på nedtrapping, vi er ikke helsepersonell. Men vi kan svare deg på generelt grunnlag.
Det er ikke farlig å la være å ta Subutex en dag eller to. Men selv om det ikke er direkte farlig, så er det vondt. Det vil neppe fungere å «fortsette sånn». Om du bare slutter, vil du i løpet av få dager komme til å få abstinenser som er såpass kraftige at det blir svært vanskelig (kanskje umulig) å holde ut.
Dersom du har brukt minimum 4 mg buprenorfin per døgn i et halvt – et år, bør du trappe ned over tid (over uker, minst). Den innleggelsen du har i vente, kan være en fin anledning. I mellomtiden vil vi anbefale deg å be om hjelp til å stabilisere deg på lavest mulig dose.