Gått på en smell

Hadde meg ein sprekk helga for 4 dager siden , røykte kansje totalt ein halv joint fredag/laurdag. Skal levere urinprøve hos legen på fredag pga førerkort . Tok ein heime test (Alere) i dag å den var selfølgeli positiv . Er det stor forskell på ng/ml på denne testen kontra labratorium ? Å har eg kjangs i det heile å pisse nagativt på fredag ?

Mann, 24 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er et spørsmål om når urintesten blir gjennomført, heller enn hva slags test som utføres. Dog har laboratoriumstester oftest lavere cut-offverdi enn hjemmetester. Det vil si at de er mer sensitive. Ettersom dette er et enkeltinntak av cannabis vil muligheten for at du får negativt svar være der. Det kan likevel forekomme betydelige variasjoner fra person til person når det gjelder hvor lang tid et rusbruk kan påvises med en blod- eller urinprøve, ettersom vi forbrenner stoffer i forskjellig tempo. Minst like viktig er styrken på rusmiddelet, hvilken mengde som er inntatt, og over hvor lang tid denne mengden er inntatt. Våre opplysninger på dette området er derfor kun veiledende.
Du kan lese mer om cannabis og urinprøver her på våre hjemmesider.