Førerkort

Hei. Jeg mistet kjøreretten på bil pga. rus i 2016 (trodde jeg mistet retten i 5 år). Jeg var nylig hos politiet og fikk nød-pass, da fikk jeg opplyst at jeg kunne søke om førerkort 19 mars 2019. Jeg har vært i fast jobb siden sept 2016 og klarer meg meget bra uten rus. Tar også høyere utdannelse ( 3 årig) Jeg må også fortelle at jeg får ADHD medisiner i dag. Er det noe jeg spesielt må ha med i søknaden, og kan jeg søke nå ?

Mann, 47 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Viser til chat tidligere i dag.
Som vi snakket om, det er legen din som må gi deg en attest på at du fyller helsekravene. Det er flere ting som avgjør hva som skal til for å få attesten. Det ene er at du har ADHD. En annen ting er at du har hatt et rusproblem tidligere. Dersom legen din er klar over dette, kan det hende h*n ber deg om å dokumentere at du nå er rusfri. Dette innebærer som oftest 6 mnd. med urinprøver to ganger i uka. Dersom legen din ikke vet om din rushistorikk, blir det jo opp til deg om du vil nevne det.
Ut fra de opplysningene du gir legen, vil h*n fortelle deg hva du må ha med i søknaden. Her er veilederen til helsekrav førerkort så kan du se nærmere på den. Når det gjelder førerkort og rus, kan du se nærmere på opplysninger og retningslinjer i veilederen for «midler (alkohol, rusmidler og legemidler) som kan påvirke kjøreevnen (§§ 35-37 helsekrav til førerkort)».