Extrem angst / benzodiazepiner

Hei, jeg er helt ødlagt, jeg har så extremt mye angst, og jeg klarer ikke og slutte med valium, jeg er fulstendig avhengig av både nicotine og Valium, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, jeg klarer ikke og stoppe, nå for tiden har jeg ubeskrivelig mye angst, jeg har ikke bare sosial angst, jeg har angst jeg ikke har kontroll over, jeg har hatt PTSD tidligere i livet mitt, og mye sitter igjen, det som har hjolpet meg mest er CBD, men siden det er Ulovelig er det ikke lett tilgjengelig, og tar derfor Valium, noe jeg ikke har lyst og måtte ta hele tiden, jeg lider, og bli mere avhengig av benzo har jeg ikke lyst til :/

Mann, 16 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er litt vanskelig å forstå spørsmålet ditt, men du gir inntrykk for at du har mye angst og ikke vil bli avhengig av benzodiazepiner. Nå kjenner vi ikke din situasjon, hva som har skjedd i livet ditt, og hvilken type hjelp du har fått for angstproblemene. Men vi forstår at du ikke vil bli avhengig av benzodiazepiner for å dempe angsten og på lang sikt vil det kanskje heller ikke hjelpe så mye. Det finnes mange ulike terapitilbud til mennesker med angst, også medikamentfri behandling. Vi oppfordrer deg derfor til å snakke med foresatte/foreldrene dine, fastlegen eller Helsestasjon for ungdom om problemene dine. Legen din eller legen på Helsestasjon for ungdom kan henvise deg videre til behandling som passer deg og din situasjon.
Merk at benzodiazepiner uten resept er like ulovlig som cannabisstoffer.