Ery-Max og alkohol?

Jeg bruker Ery-Max 10 dager med 4 piller pr dag og har 5 dager igjen. Skal i julebord fredag og ønsker å ta 1-2 glass vin til maten. Fikk en forferdelig allergireaksjon i huden for 2 år siden, da jeg gikk på en annen penicillin kur som het Apocilin (eller noe lign). Kan dette skje igjen nå ved å drikke så lite alkohol til Ery-Max?

Kvinne, 58 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er i prinsippet ikke problematisk å kombinere denne typen antibiotika med en mindre mengde alkohol. Generelt råder man likevel til å unngå dette, da alkoholinntak kan redusere immunforsvaret, og dermed gjøre kroppen din dårligere rustet til å takle den tilstanden du i utgangspunktet medisineres mot. Men: vi er ikke medisinsk utdannet helsepersonell, og kan dermed ikke uttale oss om hvorvidt et alkoholinntak evt. kan utløse en allergisk reaksjon hos deg igjen. Vi anbefaler derfor at du snakker med legen din eller et apotek om dette.