En venn skyldte ned dopet sitt

Hei! Jeg åpnet nettopp en snap fra en «venn»/bekjent som skyldte ned dopet sitt. Han er 35-40 år. Han har lang historie med dop og alkohol og jeg jobbet med familien hans og fikk selv kjenne misbruket hans på kroppen. MEN han er skikkelig snill, god, varm, empatisk fyr, bare ikke alltid når han er påvirket. Han har prøvd å ta livet sitt flere ganger. Han sliter skikkelig med livet og vært i fengsel 3 ganger. Jeg er ikke redd ham og vi hadde noen fine samtaler der jeg følte for en kort stund at han opplevde at noen brydde seg. (han har et veldig dårlig forhold til familien, spesielt moren, som han ennå bor med). Jeg vil reagere på en god måte. Jeg vil skrive et svar til den snappen som kanskje kan gjøre godt enn mer vanskelig. Hva skriver jeg? Jeg vil ikke bare overse det.

Kvinne, 21 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Så fint at du ønsker å vise at du bryr deg om hvordan han har det. Det er ikke noe fasitsvar på hvordan du skal svare, men kanskje du skal legge det frem sånn som du gjør til oss nå. En start kan for eksempel være «Jeg så snappen din, og jeg lurer på om vi kan snakke om hvordan du har det?». Det viktigste er å ha en spørrende tone, og ikke anklage ham for noe. Vi har en en egen artikkel om «Hvordan du kan snakke med noen om deres rusbruk» hvor du kan lese mer om dette.
Det beste du kan gjøre er altså å være en person som bryr seg, noe du tydeligvis er. Likevel er det i mange tilfeller slik at vedkommende trenger profesjonell hjelp som pårørende ikke kan gi. Det er tydelig at vennen din har det vanskelig, og vi vil derfor råde deg til å oppfordre ham til å søke hjelp. Hvis han ikke allerede får behandling er det enkleste å kontakte legen hans og få en henvisning til behandling. Men husk også at det er opp til ham selv om han faktisk skal gjøre noe med dette eller ikke, da han selv er den ansvarlige for sine livsvalg.