Cipralex gir søvnvansker

Hei!
Vil først si at jeg ikke veit om dette er rett sted å henvende seg men jeg har ikke funnet svar noe annet sted (heller ikke hos fastlege).
Siden jeg begynte på cipralex i august har jeg slitt med søvn. Jeg klarer å sovne, men sover dårlig og kun et par timer før jeg ligger våken resten av natta. Jeg har fått seroquel som jeg tar om kvelden for å gjøre at jeg får kontinuerlig søvn, og jeg tar 50mg. Er det vanlig med endret/svekket søvnmønster eller søvnkvalitet når man tar cipralex? Og er det greit å ta seroquel for søvn eller burde annet medikament heller brukes? Jeg har god søvnhygiene og jeg er ikke plaget av tanker o.l som holder meg våken, og jeg sov veldig godt før jeg begynte på medisiner. Urtepreparater har ingen effekt. I tillegg er søvnplagene blitt forverret med hver økning i cipralexdosen, så jeg tror det er den som forårsaker problemene.
Takk for svar

Kvinne, 23 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Dette er i utgangspunktet ikke rett sted å spørre. Vi er ikke helsepersonell. Vi kjenner deg ikke og vet ikke noe om din livssituasjon. Vi vet ikke hvorfor du har fått Cipralex.
Det vi skriver om bivirkninger av medisineringen din, er ikke å anse som helsefaglige råd. Vi leser det som står i Felleskatalogen, og det kan du også gjøre. Insomnia står oppført som en av de vanligste nevrologiske bivirkningene (etter hodepine). Fastlegen din kan ikke ha brukt særlig mye tid på å finne ut av dette (vi brukte ca 15 sekunder).
Vi vet at en del mennesker får Seroquel for søvnvansker, men vil nødig gi råd om hvorvidt det er greit å ta Seroquel for søvn eller om annet medikament heller bør brukes. Det bør du bestemme deg for i samråd med en lege som har tid og kunnskap nok til å vurdere det.
Har du snakket med andre leger? Har du snakket med andre i helsevesenet om dine bakenforliggende utfordringer (det du får Cipralex for)? Har du prøvd andre metoder, i tillegg til, eller i stedet for medisiner? Det kan være lurt!