Avhengig av Narkotika

Hei, jeg tror min bror er avhengig av narkotika, men er litt usikker. Han bor litt lang i fra men kan kontakte han. Den største problem et an synes alle snakke om han er dårlige, derfor sier han noen ganger jeg skal ikke leve lenger og han får beskjeder som er ukjent i fra som er veldig mye rart og hår og skumlet.

Mann, 35 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Det høres ikke helt bra ut. Her er det mange spørsmål, og mye som er uvisst både for deg og for oss. Derfor tenker vi at du bør forsøke å ta kontakt med ham, og snakke med ham om din bekymring. Spør gjerne litt om hvordan det går med ham, hva han ser for seg at må skje videre, og om det er noe han føler du kan hjelpe ham med. Prøv å holde en mest mulig nøytral og hyggelig tone, og still gjerne spørsmål fremfor å si så mye om hva du mener han bør gjøre. Hvis han har det vanskelig, bør du kanskje spørre ham om han er villig til å snakke med noen om dette. Hvis han innrømmer at han faktisk bruker narkotiske stoffer, kan det kanskje være greit å snakke litt om hvorfor han bruker disse, minst like mye som å snakke om bruken i seg selv. Forsøk å kartlegge om han selv ser på bruken som et problem, og hva han evt. ser for seg at han bør gjøre med dette videre. På våre hjemmesider finner du en mal til hvordan en bekymringssamtale kan foregå.
Du er selvsagt velkommen til å kontakte oss på nytt etter en slik samtale, dersom det dukker opp noe der som du ønsker å snakke om med oss.