Arbeidsledig – hvor lenge må jeg levere prøver hos legen?

Jeg leverer urinprøve og blodprøve hver 14. dag hos legen pga for høyt alkoholinntak. Jeg lurer på hvor lenge jeg må levere prøver hos legen?

Kvinne, 47 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Med mindre denne prøvetakningen er knyttet opp til en bestemt sak (f.eks. førerkort o.l., hvor det er faste rammer), er ikke vi kjent med at det finnes noen konkrete tall på hvor lenge du må levere disse prøvene. Dette er noe legen vurderer fortløpende, og legen vil nok ønske å bli trygg på at du klarer å føre et stabilt og moderat alkoholforbruk over tid. Den beste til å svare på spørsmålet ditt blir altså legen selv – spør legen direkte om hvor lenge han/hun tenker at du må gjennomføre disse prøvene.