Angst og nervøsitet av MDMA – vil det kunne skje igjen?

Jeg har tatt molly/mdma 3 ganger iløpet av 3 mnd nå. Den siste gangen jeg gjorde det, fikk jeg en plutselig følelse av angst og nervøsitet, noe som ikke har skjedd før. Det gikk heldigvis bra, men det var veldig ubehagelig. Hvor stor kan sjansen være for at dette vil skje igjen, hvis jeg tar det igjen? Dagen før hadde jeg drukket alkohol å lite søvn. Kan det være derfor?

Kvinne, 25 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er generelt vanskelig å svare konkret på denne typen spørsmål, da det ikke nødvendigvis finnes et klart fasitsvar. Har du opplevd dette én gang, er det i prinsippet fullt mulig at det samme vil kunne skje igjen. Men om det faktisk gjør det, er en annen sak. Hvordan du reagerer på MDMA vil delvis avhenge av din dagsform på det aktuelle tidspunktet, samt hvilke personer du omgir deg med, hvor dere oppholder dere og lignende. Hvis du var sliten den gangen du opplevde disse følelsene, kan nok det ha hatt en innvirkning, ja. Derfor bør du generelt føle deg mest mulig opplagt og i godt humør fra før av, neste gang du ev. tar MDMA.
For sikkerhets skyld bør du nok også vurdere en lavere dose enn normalt, slik at du reduserer risikoen for en ubehagelig opplevelse. Det er også viktig at du vet 100 % sikkert at det faktisk er MDMA du inntar, og ikke et annet og potensielt mer skadelig stoff.
For øvrig beskriver du også en ganske høy frekvens av bruk (tre ganger på tre måneder) – her vil vi oppfordre deg til å roe ned tempoet litt, slik at kroppen og psyken får tilstrekkelig tid til å stabilisere seg fra gang til gang, noe som igjen vil bidra til å redusere risikoen for negative bivirkninger.
Du kan lese mer på våre faktasider om MDMA.