Alkohol og avhengighet

Hei
Etter en nakkeskade jeg pådro meg i 2003 har jeg hatt konstante hodesmerter og en følelse av utmattelse uten at jeg klarer å hvile.
Jeg har forsøkt en rekke forskjellige medisiner, noen meget sterke, men det har liten effekt.
Muskelavslappende medisiner er visst ikke lovlig.
Det jeg finner som fungerer best er et par glass vin eller øl på kvelden.
Dette gjør at jeg får en ro i kroppen som hjelper meg å hvile og at jeg får sove bedre.
Jeg føler ingen avhengighet foreløpig, og har ingen problem med å avstå fra alkohol.
Det begynner likevel å plage meg at dette er blitt en vane som har pågått over mange år.
Jeg drikker gjennomsnitt 2 enheter 4-7 dager i uken.
Ved anledninger drikker jeg mer, men jeg drikker meg aldri full.
Når det blir for mye syntes jeg det er ubehagelig og slutter å drikke.
Vil gjerne vite om jeg risikerer å utvikle alkoholisme eller hvilke faresignaler jeg må være oppmerksom på.

Mann, 34 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Du spør om du risikerer å bli avhengig av alkohol, og det enkle svaret på det er ja. Hvor stor risikoen er, blir vanskelig å gi et klart svar på. Det kommer an på din livssituasjon, om du er sårbar/disponert for å utvikle problemer, om forbruket vedvarer og øker med tiden osv.
Du opplever alkoholen som en form for medisin, slik vi tolker deg. Dette er forsåvidt helt ok, men mengden og hyppigheten kan være et faresignal. Risikoen for helseskader er tilstede hos personer som oppgir at de har et konsum på 2 – 3 enheter per dag eller mer. Eksempler på helseplager ved vedvarende høyt forbruk kan være risiko for utvikling av sykdommer i hjernen og nervesystemet, leversykdommer, betennelse i bukspyttkjertelen, økt blodtrykk, blødninger (særlig i fordøyelsesorganene), hjerneslag og  enkelte former for kreft.
Du kan lese mer om faresignaler på siden vår «Når har man et alkoholproblem?«,og selv vurdere hvor du står. Vi anbefaler deg også en test du sinner på rushjelp.no.
Din situasjon er jo likevel litt spesiell. Du har ikke funnet noe som hjelper deg på samme måte som alkohol. Det er derfor vanskelig for oss å si hva som er er riktig for deg å gjøre. Det er i et hvert fall viktig å passe på at det ikke øker i mengde og hyppighet. Det vil sikkert være lurt å ta noen pauser innimellom.
I utgangspunktet vil vi anbefale deg å fortsette dialogen med legen din for å finne en mer varig løsning på problemet.