Trenger hjelp med å slutte å drikke

Hei. Jeg forstår jeg drikker nesten hver dag i løpet av flere siste årene. Av og til det er bare et par glass vin, av og til drikker til er skikkelig full… Har prøvd å slutte men det klarer jeg ikke mer om en uke. Vil slutte, hver dag på morningen løver meg jeg skal ikke men på kvelden det er glass i hendene mine. Hva kan jeg gjøre? Hvordanå stoppe det? Er det noen gratis hjelp med det (har ikke så god økonomi)… Help!

Kvinne, 38 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du selv ser behovet for å slutte, og det finnes mange mulige hjelpetilbud som er gratis. En veldig vanlig prosedyre er at du avtaler en time med fastlegen din, som kan henvise deg til et egnet hjelpetilbud i det offentlige. Dette er ikke noe du betaler for. I tillegg finnes det også selvhjelpsgrupper som Anonyme Alkoholikere og De Norske Lenker, for å nevne noen. Retretten er et annet mulig lavterskeltilbud til deg som bor i Oslo.
Det er viktig å benytte deg av den hjelpen du kan, men husk at dette samtidig også handler om disiplin og gjennomføringsevne. Til syvende og sist er det jo tross alt opp til deg selv om du skal drikke eller ikke. Ofte vil dette handle om motivasjon, og da kan det være greit at du tenker mye over hvilke fordeler du ser ved avhold, og hvilke ulemper du ser ved å drikke.
Snakk gjerne med venner/familie om hvordan du har det, dersom du føler deg bekvem med det. Sett deg gjerne realistiske delmål om gangen. Forsøk å identifisere hva som er grunnen til at du drikker i utgangspunktet, og jobb konkret med det. Drikker du for å slappe av? Finn noen andre måter å slappe av på! Drikker du for å kose deg? Finn noe annet som gir kos! Drikker du for å få sove? Snakk med legen din om søvnvansker! Drikker du for å unnslippe vanskelige tanker/følelser? Snakk med noen om hvordan du har det, og jobb med det! Drikker du simpelthen fordi det er en vane? Bryt ut av hverdagsrutinen din, og finn noe annet å fylle tiden med! Drikker du fordi det forventes av deg i sosiale situasjoner? Snakk med de du drikker sammen med om hva du egentlig ønsker, slik at de kan være en hjelp og støtte for deg fremfor å utøve drikkepress (bevisst eller ubevisst). Og så videre.
Du kan lese mer på vår artikkel om hjelp til å slutte med alkohol. Du kan også ta kontakt med oss på telefon eller chat dersom du ønsker å snakke mer om din situasjon.