Student – hvit måned?

Hei! Jeg er en ungdom på 19 med et moderat alkoholforbruk. Jeg har vært gjennom en har fadderuke og har derfor en «hvit måned». Så jeg har en del spørsmål omkring det. Virker konseptet hvit måned? Vil jeg føle meg mere opplagt og vil jeg få lavere alkoholtoleranse?

Mann, 19 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Det er fornuftig å ta en «hvit måned» etter en periode med mye alkohol. Mange opplever dette som positivt.
Virker konseptet hvit måned?
Ja. Eller; ja, litt avhengig av hva du mener med «virker». Hvis hensikten er at du generelt føler deg mer opplagt, vil en hvit måned ofte ha en positiv innvirkning sånn sett. Kroppen presterer som regel best uten inntak av alkohol, men dette vil selvsagt også avhenge litt av hva slags livsstil du fører ellers. Du kan lese mer om dette på HelseNorges sider om alkohol, og på Av-og-til sine hjemmesider.
Vil jeg få lavere alkoholtoleranse?
Nja. Det kommer litt an på hvor høy toleranse du har i utgangspunktet. Som regel tar det litt lengre tid enn som så før toleransen reduseres, men hvor godt du tåler en promille avhenger også av dagsform på det aktuelle tidspunktet, mat- og drikkeinntak på forhånd, drikketempo og lignende. Men generelt vil det ofte være slik at jo lengre du går uten alkohol, desto mer vil toleransen reduseres.
Du kan lese mer på våre faktasider om alkohol.