Søker hjelp for ungdom

Hei. Bor i Trondheim å er desperat etter noen som kan hjelpe meg . Jeg har blitt kjent med ei herlig jente. Men hun har det så fælt å bor på institusjon. Hun doper seg mye å barnevernet igjen som i mange år bryr seg ikke snur ryggen til . Sendes heller Norge rundt. Jeg vil stoppe dette . Er det noe mulighet å få henne tvangs innlagt noen plass i Trondheim. Psykiatrien eller noe der det er umulig å tak i dop å hun får rett hjelp før det er for sent å hun ender opp i statistikken der ungdom dør i barnevernet sin omsorg.

Kvinne, 38 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er veldig forståelig at du ønsker å hjelpe jenta du er blitt kjent med. Likevel bør du passe på at du ikke går inn i en «frelse-rolle» som kan ende med at du blir skuffet og lei deg. Hvis jenta selv virkelig ønsker å bli rusfri så finnes det mange muligheter. Angående tvangsinnleggelse, så er det generelt en høy terskel for å få noen tvangsinnlagt. Da må det være fare for liv eller helse, feks om personen er suicidal, psykotisk eller utilregnelig på andre måter (feks ved hypomani). Du kan jo forsøke å snakke med ambulant team, om de eventuelt kan prøve å følge opp jenta der hun vanker.
Vi minner om at vi ikke er en akuttjeneste og at det kan ta opptil en uke før vi får svart på spørsmål.