Slutte/ trappe kraftig ned på alkohol

Hei.
Jeg er en mann som føler at det blir for mye alkohol. Det gjelder både for helse og med tanke på penger. Jeg har min samboer som sier hun også er bekymret for dette. Jeg sliter med kroppen. Jeg har forsøkt i ca 10 år nå å finne ut hva dette er, men har ikke funnet noe før akkurat nå. De sier det er polynevropati, men de vet ikke ennå hva grunnen er. Om det bare er dette så er det iallefall sånn at det er smerter i hele kroppen og er plaget med at armer og ben dovner. Temperaturkontrollen i kroppen er også helt merkelig. Jeg var i jobb til desember 2016, men da var jeg så plaget at jeg gikk ut i sykemelding. Det siste året i jobb var da alkoholforbruket økte. Dette var på grunn av smerter i kroppen, og ikke minst mangel på nattesøvn på grunn av dette. Det har med andre ord holdt på en stund. Problemet er at det ikke er så lett å slutte med dette spesielt fordi jeg får mindre vondt, og føles som mere energi. Har forsøkt noe smertestillende men uten virkning. Jeg er ikke den typen som går ut eller noe, men tar alkohol som nevnt for smerter og søvn. De dagene jeg ikke drikker noe så føler jeg mye på dette, og det kan fort bli bare 2 timer dårlig nattesøvn. Det er jo sånn at en har høyere toleranse også etterhvert. Jeg kan mange ganger drikke 18 øl på en kveld uten at jeg påvirkes veldig mye. Vi har det bra i forholdet, men jeg føler jeg klager mindre å kan gjøre mer med alkoholen. Vil gjerne kutte ned eller slutte, men det er vanskelig fordi det ikke alltid er lett å holde humør oppe med lite søvn og smerter. Vi har gått mye på fjellet så jeg føler ikke dårlig form sånn sett, og er aldri dårlig neste dag så det hemmer meg. Det som til rest og slutt blir mitt spørsmål er hvilken metode jeg kunne brukt for i det minste å redusere en hel del? Har ikke hatt noe siden søndag nå, men merker at jeg føler mye mer på smerte også. Uansett vill jeg gjerne visst hvilken måte jeg kunne brukt for å bedre dette. Som nevnt i starten iallefall redusere en hel del om ikke akkurat slutte? Håper dette forklares godt nok og at dere kan gi noen råd.

Mann, 51 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi si at det ikke er uvanlig å selvmedisinere seg med rusmidler enten det skyldes fysiske-, psykiske smerter, søvnproblem eller annet. Men, som du har oppdaget skaper et høyt forbruk av alkohol andre problemer og kan i tillegg forverre sykdomstilstanden din. Er smertelindring den viktigste grunnen til at du bruker såpass mye alkohol bør du snakke med legen din om mulighet for å prøve ut andre smertestillende medisiner. Det finnes klinikker som er spesialisert på smertelindring så kanskje kan legen din henvise deg videre.
Når det gjelder å redusere alkoholinntaket ditt på finnes det ulike måter å gjøre det på. Som du selv skriver får du toleranse over tid og trenger større mengder alkohol for å få samme effekt. Du skriver at du noen ganger tar 18 øl, og noen ganger er helt uten alkohol i noen dager. Vi finner det litt vanskelig og rådgi deg når det er snakk om et såpass varierende bruksmønster. Det kan være lurt å snakke med legen om det, og få henvisning til en ruspoliklinikk. Bergensklinikkene har et selvhjelpsprogram som heter Rushjelp. Programmet er ment for å hjelpe mennesker med å  redusere forbruket eller slutte, programmet er gratis og anonymt.
Ta gjerne kontakt med oss for en utdypende samtale på telefon 915 08588.