Siving – sammenheng PEth-verdi og alkoholkonsum

Hei, jeg lurer på om dere kan gi en betraktning på en sammenheng mellom peth verdi og konsum. Hva vil f.eks en peth-verdi på 0.15 i praksis bety?

Mann, 42 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
I henhold til St. Olavs Hospital vil en peth verdi på 0,15 regnes som moderat forbruk.
Konsentrasjoner mellom 0,03 og 0,30 µmol/L regnes å være forenlige med et moderat og ikke nødvendigvis skadelig alkoholforbruk. Verdier i øvre del av dette området utelukker imidlertid ikke skadelig bruk, og kan gi grunn til å gjennomføre en detaljert alkoholanamnese, eventuelt tettere oppfølging av pasienter under behandling eller kontroll.
Konsentrasjoner over 0,30 µmol/L representerer vanligvis skadelig overforbruk av alkohol.
Vi tar opp og forbrenner alkohol ulikt, derfor er det vanskelig å si noe konkret om hvor mange enheter dette dreier seg om i praksis.