Seroquel/quietiapin og alkohol

Hei! Jeg har for ikke så lenge siden begynt med seroquel (tar 25-50 mg om gangen) for bl.a søvn og psykosesymptom. Det er lenge til jeg får time hos legen min som har skrevet de ut osv, derfor spør jeg her om det er farlig å ta det sammen med alkohol? Jeg drikker ikke mye. Det står at man skal være forsiktig å blande de med alkohol. Jeg kan ta medisinen litt etter behov, så kan derfor velge å «faste» de vekk – vet ikke om det har noe å si. Og hvor lenge «varer» egentlig denne medisinen?

Kvinne, 17 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det stemmer at du skal være forsiktig med å blande Seroquel og alkohol, men så vidt vi er kjent med, finnes det ingen klare tall på akkurat hvor grensen går for «trygg» kombinasjonsbruk. Dette er delvis et spørsmål om mengde, og delvis et spørsmål om din toleranse. Det er neppe farlig å drikke noen få alkoholenheter samtidig som du bruker Seroquel, men dersom du skal drikke større mengder, bør du for sikkerhets skyld la være å bruke Seroquel den dagen(med mindre det å avstå fra medisinen gir andre konsekvenser).
Vel å merke så er ikke vi utdannet helsepersonell, så vi håper at du kan få kontakt med legen din forholdsvis raskt (til tross for ventetid), slik at legen kan bekrefte eller avkrefte dette. Alternativt kan du kanskje forsøke å spørre en farmasøyt ved et apotek, som kanskje vil kunne svare deg mer utfyllende enn hva vi kan. Du kan kanskje også forsøke å kontakte produsenten av medisinen direkte (kontaktinformasjon finnes som regel på pakningen og/eller i pakningsvedlegget).