Rusmidler

Hei! Jeg har en skole oppgave der spm. er *hvordan påvirker rusmidler kroppen vår*. Jeg vet at det finnes forskjellige typer rusmidler, men jeg vil gjerne ha ett ordentlig svar på dette. Takk<3

Kvinne, 13 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Ja, vi skal forsøke å gi ett ordentlig svar på det, men det er mange ulike typer rusmidler og alle påvirker kroppen ulikt. Det som er felles for alle rusmidler er at de tas opp i blodet, så transporteres det til hjernen, som blir påvirket. Ulike deler av hjernen blir påvirket av ulike typer rusmidler, så derfor går det ikke ann å si at kroppen blir påvirket på en måte. Med hvordan kroppen påvirkes tenker vi her på hvordan rusmiddelet virker på oss. En som bruker heroin vil bli trett og sløv fordi heroin er ett dempende rusmiddel. En som bruker amfetamin vil bli våken og pratsom, fordi amfetamin er ett sentralstimulerende rusmiddel. Grunnen til at disse to stoffene virker ulikt er at heroin og amfetamin påvirker ulike deler av hjernen.
Hvis du går inn på vår hjemmeside finner du denne informasjonen under fakta om rusmidler. Da kan du jo velge ut noen av de vanligste rusmidlene og skrive noe om hvordan de virker på kroppen/hjernen. På vår hjemmeside ligger også en veileder til skoleoppgaver som kan være til hjelp med oppgaven.
Lykke til!