Hei jeg har fått kyssesyken det er et stort problem for meg. Jeg er ikke en av dem som har sluppet billig unna med få symptomer og er i andre uken min nå. Det siste året har jeg røyket hasj omtrent hver dag og eksperimentert andre lettere stoffer. Jeg har innsett at dette er noe jeg har måttet stoppe med så de siste ukene har jeg begynt å drikke alkohol i helgene istedet. Nå er jeg redd for å falle tilbake i tåka fordi jeg har hørt at det er bedre å røyke litt hasj fra tid til annen når du er syk enn å drikke alkohol. Jeg har også en tendens til å bli deprimert når hverdagen min føles svært gjentagende, så jeg kommer til å begynne å røyke igjen i søk etter spenning når jeg ikke kan trene eller drikke. På skolen gjør jeg det svært bra så det er ikke noe problem nå, men er redd for å miste motivasjonen min når jeg skal ligge inne og ta det rolig. Jeg er veldig sikker på at det hadde vært smart for meg å ha en psykolog å snakke om problemene mine med, men tviler på at det lar seg ordne på grunn av lange ventelister og jeg vil ikke snakke med foreldrene mine om disse problemene. Jeg lurer på hvor ofte jeg må røyke før det blir et problem og om jeg burde begynne å snuse for å senke nikotinsuget.

Mann, 17 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Så bra at du tar godt vare på helsen din og vurderer rusbruken din nå når du har fått kyssesyken. Nå er vi ikke eksperter på kyssesyken, men vi vet den kan være langvarig og være en belastning for bla. leveren. Derfor er det veldig bra hvis du unngår bruk av alle rusmidler så lenge du er syk. Har du nikotinsug når du ikke røyker hasj er det nok bedre om du bruker snus.
Du skriver også at du sikkert trenger en psykolog, men at det er lang ventetid. Det er ikke så lang ventetid på psykolog i Oslo nå, du kan få henvisning hos fastlegen din. Helsestasjon for ungdom der du bor kan også hjelpe deg med helseproblemer, der kan du også snakke med noen om det som du synes er vanskelig i påvente av psykolog.