Samboer sliter med rus, etter en periode på klinikk gikk det bra ei stund, men det var null oppfølging og i permisjonstiden gikk han hjemme i 3 uker om gangen, etterhvert ble han rastløs og begynte å kjenne suget. Så kom det en sprekk. Han bønnfalte legen om hjelp og legen lovte å sende henvisning. Etter to mnd skjedde det ingenting, kontakter lege og får til svar at det ikke ble sendt inn noe henvisning for det ble rett og slett glemt! Og nå er samboer virkelig på kjøret. Han føler seg lite verdt og ikke hørt. Og jeg føler jeg svikter han ved å flytte men vi har et barn jeg må ta hensyn til og ikke har hjerte til å la barnet mitt vokse opp i dette følelsesmessige kaoset. Må si han forsvinner i periodene han ruser seg så han gjør det ikke hjemme. Hva er det som skal til for å få hjelp i dette landet? Hilsen fortvilet

Kvinne, 28 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det var leit at det ikke lykkes i behandling, for din samboer. Det er ikke uvanlig at man trenger flere omganger med behandling, litt avhengig av hvor sterk motivasjonen er. Dersom han ikke opplever et godt samarbeid med legen, og/eller dersom legen fremdeles ikke har sendt henvisning, kan han henvende seg til rusomsorgen i kommunen. De kan også søke om behandlingsplass for han. Som du sier, er det viktig at du tar vare på barnet og deg selv. Dersom du har flyttet med barnet, kan kanskje dette også være med og øke hans motivasjon for å søke hjelp. Du, som pårørende, kan henvende deg til N.K.S Veiledningssenter for pårørende i Midt-Norge, adresse: Skolegata 30, 7504 Stjørdal, tlf: 45142144.