Hvorfor begynner man å ruse seg?

Hei.
Skal med tid og stunder studere rus og psykiatri.Lurer i den forbindelse på hvor grensen går fra alkohol til narkotika?Hvem begynner med knark?Er det arvelig anlagt eller helt tilfeldig?Hvorfor begynner man?
Har utdannelse som barne og ungdomsarbeider med fordypning i ungdom.Arv og miljø spiller naturlig nok en rolle,men når hele ungeflokken ender opp på narkotika.Er det HELT tilfeldig?
Kan sånt ligge i gener?Jeg kommer selv fra ei slekt med mye alkohol i baggasjen.Mange alkoholikere.
Vennlig hilsen

Kvinne, 40 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Det er store spørsmål du stiller, og det forskes mye på arvelighet, sårbarhet og årsaker til at noen blir rus avhengige. Men, som alle annen forskning kan forskningsresultatene spriker, så det er vanskelig å gi entydige svar. Det vil alltid være mange ulike faktorer tilstede som påvirker handlinger og holdninger i menneskers liv, så det og forklare f.eks. rusavhengighet som et enkelt årsaks virkningsforhold er ikke mulig. En rusavhengig er ikke avhengig av rus fordi noen i familien var eller er det, men er kanskje mere sårbar som følge av gener. Men miljø, oppvekst og andre forhold vil også ha vesentlig betydning. I denne artikkelen på Forskning.no oppsummerer de forskning utført av Folkehelseinstituttet om arvelighet og sårbarhet for å bli alkoholavhengig. På Forskning.no finner du mange ulike artikler som berører temaet hvem blir rusavhengig, hvorfor de begynner, sårbarhet/arvelighet etc. Folkehelseinstituttet har også forskning og informasjon om temaet, og på deres hjemmeside finner du også lenke til statistikk- og litteraturdatabasen til SIRUS. Actis har en god kunnskapsbank, og formidler forskning fra inn- og utland.
Lykke til som student etterhvert.