Rullende øyne på MDMA

Hei!
Jeg er en jente på 22 år som en gang i blant liker å ta MDMA. Dette er ikke noe jeg gjør ofte, og jeg er flink til å la det gå en lenger periode mellom hver gang jeg tar det. Jeg tipper jeg tar det ca. 4 ganger i året. Uten om dette tar jeg aldri noen andre rusmidler, bortsett fra cannabis og alkohol i helgene innimellom hvis muligheten byr seg!
Når jeg skal ta MDMA pleier jeg å begynne med 125mg, og venter til rusen begynner å dabbe av før jeg tar mer. Jeg kombinerer aldri MDMA med alkohol eller andre rusmidler, bortsett fra at jeg syns det er gøy å røyke marijuana når MDMA rusen begynner å avta og har aldri hatt noen dårlige opplevelser ved å gjøre det.
I løpet av en kveld har jeg som oftest tatt 250-300 mg totalt, litt etter som hvilken sammenheng jeg har tatt det i. Noen ganger liker jeg og kjæresten min å ta det hjemme sammen med et par andre venner, mens andre ganger tar vi det hvis vi skal på et bestemt utested.
Det jeg syns er litt ubehagelig å skummelt når jeg har tatt MDMA er at øynene mine ruller noe helt sinnsykt! Jeg føler meg alltid i fin form, og føler meg sjeldent «for rusa», men det ser jo ut som om det er akkurat det jeg er! Jeg får andre symptomer som at kjeven min lever sitt eget liv, jeg skifter hele tiden mellom å være varm og kald osv, men det har jeg lest at er veldig vanlig og noe de andre vennene mine som har tatt det også får.
Akkurat dette med de rullende øynene mine bekymrer meg veldig, spesielt siden det bare er meg av vennene som er plaget med dette.. Jeg vet at MDMA selvsagt ikke er bra og at det er noe jeg helt sikkert burde holde meg unna i utgangspunktet, men jeg syns det er gøy en gang i blant og jeg har utrolig respekt for alt av rusmidler, tester alltid MDMA’en og passer på å spise riktig og være opplagt den dagen jeg skal ta det. Så det jeg egentlig lurer på er hva de rullende øynene mine skyldes og om det er farlig? Og hvorfor opplever bare jeg det?
Håper dere kan svare meg! 😀

Kvinne, 22 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Hei,
All bruk av rusmidler medfører både virkninger og bivirkninger. Du beskriver at du blant annet opplever temperaturforkjeller  i kroppen. Dette er en relativ vanlig bivirkning av MDMA. Ditt spørsmål knyttet til rullende øyne, er det vanskelig å gi et konkret svar på. MDMA påvirker musklene i kroppen, og derfor kan også øyemusklene påvirkes. Enkelte brukere kan melde om rullende, ristende eller vandrende øyne knyttet til MDMA bruk. Dette kan være tegn på et fenomen som kalles nystagmus, som sees i sammenheng med høy dose. I noen tilfeller kan høye doser gi alvorlige komplikasjoner. Du kan lese mer om dette på Giftinformasjonens sider.
Rusbruk påvirker folk forskjellig, dette kan forklare  hvorfor dette bare skjer deg blant dine venner. Alle reagerer ulikt på rusbruk.
Mer informasjon om MDMA kan du finne på våre nettsider.
Det virker som om du har et informasjonssøkende forhold til rusbruken din, og at du reflekterer over egen bruk. Det er positivt, og kan hjelpe deg dersom rusbruken din skulle bli problematisk for deg.
Ta gjerne kontakt på telefon eller chat dersom du har flere spørsmål.