Ritalin eller Concerta som slankemetode?

Hei har hørt at Ritalin og Concerta er bra og gå på dersom en har vanskeligheter med å gå ned i vekt med alderen. Stemmer dette og er dette noe som anbefales i en periode ?

Kvinne, 44 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Både Ritalin og Concerta (virkstoffet metylfenidat) kan gi svekket appetitt, særlig dersom de tas i større doser. Dette er ikke en anbefalt slankemetode, da de negative omkostningene kan bli ganske store. Det er risiko for misbruk, i noen tilfeller også avhengighet. Og sjansen for at vekten vil gå opp igjen når man slutter å ta dem, er ganske stor.
Legemidlene Ritalin og Concerta skal brukes slik legen foreskriver. Det anbefales ikke å bruke legemidler til andre formål enn det de er foreskrevet til.
Det er også ulovlig (etter Legemiddelloven) å bruke disse medikamentene uten resept.
Dersom du har utfordringer knyttet til vekt, kan du ta kontakt med fastlegen din.
Lykke til!