Peth prøve, redd for å miste førerkortet

Hei!
Var hos legen for å ta blodprøver for å finne ut om jeg har blitt dopet ned på fest. Usikker på om det var det som skjedde eller om jeg ble alkoholforgiftet, ble i hvert fall veldig dårlig, noe jeg aldri har blitt før, og derfor tenkte jeg det var lurt å dobbeltsjekke hos legen. Legen ville ta en peth test på meg, men sa ikke hvorfor. Jeg drikker kanskje 2 ganger i måneden. Da er jeg enten i bursdag eller på fest med venninnegjengen. Drikker alltid 3-4 rusbrus og 1 flaske vin (11%) fordelt fra 18:00-01:00 ca. men den forrige festen ble det 3 drinker utover dette, men da kun en halv vin i stedenfor en hel. Er redd jeg hadde utrolig høy promille. Er livredd for at dette kan vise et skadelig høyt forbruk på peth testen. Sliter ikke med alkohol, og har aldri gjort det. Drikker kun for gøy med venner. Er ikke noe problem å avstå fra alkoholen i 6 mnd, annet enn at det blir litt kjedelig og leit å måtte forklare dette. Og kjedelig fordi jeg er student. Men er altså førerkortet jeg er mest redd for.
Måler/indikerer peth testen promillen jeg har hatt, eller antall enheter?
Takk for svar på forhånd! ????

Kvinne, 22 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er bra du dro til legen for å sjekke om du har blitt dopet. Det er veldig ekkelt å ikke vite, og vi håper du fikk noen svar.
I utgangspunktet synes vi at det er rart at legen tok/ville ta en PEth-prøve på deg i forbindelse med at du lurte på om du hadde blitt dopet på fest. Normalt vil legen i slike tilfeller ta en blodprøve og en urinprøve og teste for de vanligste rusmidlene. Vi antar derfor at grunnen til at legen ville ta en PEth-prøve i tillegg henger sammen med noe du har fortalt om alkoholbruken din. Det å drikke 3-4 rusbrus og en flaske vin på en kveld er et forholdsvis høyt inntak, så det var kanskje det legen reagerte på. Likevel vil vi tipse deg om at du kan kontakte Pasient-og brukerombudet dersom du skulle ønske å klage på behandlingen.
En PEth-prøve måler ikke promille, men måler den totale alkoholbruken din de siste fire ukene. Skalaen er delt inn i tre hovedbolker, henholdsvis avhold, moderat bruk og overforbruk. Nøyaktig hvor på skalaen du vil havne er det ikke noe fasitsvar på, så du må dessverre bare vente på resultatet. Du kan lese mer om PEth-prøver her.