Paracet

Hei! Fikk brystbetennelse igår kveld. – sikkelig ille!
Jeg har knasket paracet siden kl 00.30 ( kl er nå 23.26) siste dosen jeg tok var kl 1930. Har tilsammen tatt 7.5g dvs 500mg x15. Leser på nette nå at dette er skadelig mtp leveren. Tror du dette går bra eller bør jg ringe legevakt??

Kvinne, 23 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi gjøre oppmerksom på at dette ikke er en akuttjeneste – det kan ta opp til flere dager å få et svar. Om du trenger akutt tilbakemelding, ta kontakt med AMK 113, Legevakt 116 117 eller Giftinformasjonen 22 59 13 00. Du kan også snakke direkte med en av våre veiledere på telefon eller chat i åpningstidene.
Når det gjelder høye inntak av Paracet og leverskade, vil det som regel ta 1-2 døgn før eventuelle symptomer begynner å melde seg. 15 x 500 mg. Paracet er et betydelig høyere inntak enn anbefalt, og du skal være forsiktig med å ta større doser enn hva som anbefales i pakningsvedlegget. Hvor mye som skal til før det evt. er farlig, kan variere en del fra person til person. Derfor bør du nok uansett vurdere å kontakte en av de ovennevnte helsetjenestene, slik at de kan vurdere om det er nødvendig med bistand eller ikke.