Pappa ruser seg

Pappa drikker mye alkohol, hver eneste dag, sålenge jeg kan huske. Dette har pågått gjennom hele min barndom, og nå føler jeg ikke at han kan gå sånn så mye lengre. Helsen hans skranter, og han nekter å gå til lege. Når han først skal til lege så unngår han å svare på hvordan ting egentlig er. Og han dropper avtaler/ timer fordi han ikke vil eller orker. Han har gått over en lengre periode og vært veldig svimmel, og han sier det er pga lite mat. Men han nekter å spise.. Mamma og pappa er gift og har vært sammen lenge. De har tre barn sammen, meg og to andre søsken. Pappa,mamma og broren min bor fortsatt i samme hus, og nå føler jeg (og alle andre) at mamma bare går som en sykepleier for han…. pappa bare sitter der. Han slo bakhodet i kjøkkenbenken for et par dager siden, og utrolig nok kom han fra det med skrubbsår ,som han selv sier. Tviler veldig….. Det gjør veldig vondt å se at pappa har det vondt! Og at det virker som at han ikke ønsker hjelp.. og det som føles veldig feil er at mamma og søskene mine skal gå og se på og stå oppe i det hele tiden!
Kan noen pils hjelpe oss? Hvor kan vi få hjelp før det er for sent???

Kvinne, 23 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er veldig vanskelig å ha foreldre med rusproblemer som ikke ønsker hjelp og du beskriver en situasjon som ikke er enkel. Men det er nok dessverre ikke så mye annet du kan gjøre enn å snakke med faren din og forsøke å motivere han til selv å gjøre noe med situasjonen. Hvis du trenger tips til «den vanskelige samtalen» finner du det på vår nettside. Det kan hende at du blir nødt til å forsone deg med at din far ikke er mottakelig for hjelp for øyeblikket. Til syvende og sist er det faktisk han som må ta ansvaret for sitt eget liv. Som pårørende har du mulighet til å informere legen om det du vet i forhold til din fars alkoholbruk. Men du bør kanskje vurdere om dette i så fall er noe du bør gjøre bak hans rygg eller ikke. Dette er jo noe du også bør diskutere med moren din. Det viktigste i denne situasjonen nå er kanskje at du først og fremst prioriterer å ta vare på deg selv og ditt eget liv. Dette kan det være fint å snakke med noen om. Helsenorges nettside gir deg bra oversikt over tilbud som både du og moren din kan ha stor nytte av å benytte.
Du er også hjertelig velkommen til å ringe oss (hver dag mellom 11-18) om du vil snakke nærmere om dette. Vi har også en chat som er åpen på hverdager mellom 11-18.