Oxynormabstinens

Hei,
Har vært dum og skaffet meg oxynorm illegalt. Grunnen var at jeg hadde muskelsmerter og verk i kroppen generelt. Tanken var å bruke det noen dager. jeg begynte med 5 mg 3 ganger i døgnet og er nå oppe i 20 mg 3 ganger i døgnet, og har gjort det i 3 uker. Eneste som vet om dette er min samboer, og jeg ønsker ikke å blande inn fastlegen eller helsevesenet. Jeg har nok oxynorm til å kunne trappe ned. Men ønsker egentlig å stoppe brått, og bli ferdig så fort som mulig. Har googlet litt og blant annent lest spørsmål og svar om oxynorm her på rustelefonen sine sider. Siden jeg ikke har brukt det lengere enn 3 uker er det forsvarlig å stoppe brått? Har en samboer som kan passe på meg om det blir veldig ille. Hvor lenge vil abstinensene vare? Eller vil dere anbefale nedtrapping? I så fall, kan dere gi meg en nedtrappingsplan etter den informasjonen jeg har gitt? Når det gjelder muskelsmertene og verk i kroppen er det noe jeg vil ta opp med legen når jeg har blitt kvitt oxynorm abstinensene.

Mann, 26 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
I henhold til Felleskatalogen anbefales gradvis nedtrapping på Oxynorm for å unngå abstinenssymptomer. Abstinenssymptomer som følge av inntak av korttidsvirkende opioider som Oxynorm vil typisk være sterkest 36–72 timer etter siste inntak, og symptomene vil ha avtatt betydelig etter fem døgn. Vi er ikke medisinsk personale, og vi kjenner ikke deg og din helsetilstand. Derfor kan vi heller ikke gi deg en konkret nedtrappingsplan. Du vil nok oppleve svake abstinenser noen dager selv om du trapper ned en ukes tid, men normalt er det ikke farlig.
Fint at du søker hjelp hos legen din for smertene. Vi håper du får god hjelp, og at situasjonen bedrer seg for deg.