Overdose av medisin

Min venn tok akkurat veldig mange medisiner som han står på. De er mot hepatitt C, og en av bivirkningene av medisinen var depresjon, og det tror jeg er grunnen til hvorfor han gjorde det. Men jeg lurte på om det er farlig, hva han kan gjøre, og om det er noe jeg kunne også ha gjort?

Kvinne, 16 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det høres ikke bra ut. Vi vet ikke konkret hvilken medisin det er snakk om, så det blir vanskelig å si noe sikkert om hvor farlig dette er. Uansett anbefaler vi at du kontakter en tjeneste som kan gi deg et akutt svar – som f.eks. Giftinformasjonen på tlf. 22 59 13 00. De vil kunne gi et utfyllende svar på hva som bør gjøres, og vurdere om det er nødvendig med hjelp fra helsepersonell eller ikke. Vi minner også om at RUStelefonens spørretjeneste ikke er en akutt tjeneste. Grunnet mange henvendelser kan det ta opptil en uke før vi besvarer skriftlige henvendelser. Hvis det er mistanke om akutte tilstander bør derfor lege eller legevakt kontaktes.