Nedtrapping på opioider

Hei, jobber med nedtrapping av smertestillende opioder… Har kommet ganske bra igang..men nå begynner det å gå litt trått… Trenger sårt noen råd hvordan jeg skal klare de 6 siste tabelettene i døgnet. Har allerede prøvd å dele tabellettene i 2 og tatt de til faste klokkeslett… Sliter virkelig nå!

Mann, 54 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi minner om at vi ikke er en akuttjeneste og at det kan ta opptil en uke å få svar på spørsmål.
Du sier ikke noe om omstendighetene rundt din opiatbruk, om du får det av lege/helsevesen, hvor lenge og mye du har brukt det osv. Vi kan derfor bare svare veldig generelt på spørsmålet ditt.
Oftest er det sånn at at de tøffeste stundene kommer når man går fra lite til null på nedtrapping. Det er viktig å bruke god tid, særlig med tanke på at du sier det er vanskelig. Det beste er egentlig å få medisinsk oppfølging og hjelp til å gjennomføre en plan.
Noen påstår at det hjelper å ta Imodium (reseptfritt) mot opiat-/opioidabstinenser. Dette kan være en mulig hjelp, kanskje du kan ta det opp med legen din. Du kan  undersøke nettet selv på forhånd (imodium, opiate withdrawal).