Skoleoppgave om narkotika – Hjelp ønskes.

Hei, jeg har en skoleoppgave om narkotika, jeg lurer derfor på om dere kan mye om dette tema. hva gjør narkotika med kroppen. og kan du mer så må du mer, så er jeg veldig taknemmelig om dere svarer

Mann, 14 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Ja, vi sitter på en god del informasjon om narkotika. Vi kan si litt generelt om dette, og hvis du har noen mer spesifikke spørsmål etter det, er du hjertelig velkommen til å sende inn et nytt spørsmål til oss. Du kan også ringe oss på 915 08 588 (11-18 alle dager) om du sitter fast med noe.                                                                                                                                     .
Det første du bør vite, er at «narkotika» ikke er ett bestemt stoff, men et felles navn på mange ulike stoffer. I Norge defineres narkotika som alle stoffer som står oppført på Narkotikalisten. Disse stoffene har veldig ulike virkninger, og påvirker kroppen på ulike måter fra hverandre. Hvordan stoffene påvirker kroppen avhenger bl.a. også av hvor mye man bruker, hvordan man bruker stoffet og hva slags helsetilstand man har generelt. Hvis du leser på våre faktasider om rusmidler vil du finne mye informasjon om mange av de ulike stoffene, og det vil kanskje være enklest for deg dersom du velger å fokusere oppgaven på ett eller noen få stoffer. Vi anbefaler også at du leser på vår veiledning til skoleoppgaver.