Naltrekson og alkohol

Hei, jeg har nettop begynt med naltrekson for fibromylagien min. Det jeg lurer på er kan eg ta ett glass rødvin til maten eller må jeg holde meg vekke fra all alkohol. Jeg har ikke problem med alkohol men det er greit å vite om jeg kan eller ikke

Kvinne, 47 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi går ut ifra at du spør om dette fordi Naltrekson hovedsakelig benyttes i behandling av opiat- og alkoholavhengighet. Studier viser likevel at Naltrekson også kan ha en smertestillende effekt i behandling av fibromyalgi.
Så vidt vi er kjent med er det uansett ingen risiko forbundet med samtidig bruk av Naltrekson og alkohol, så lenge leverprøvene dine er fine. Naltrekson fungerer slik at det demper trangen til å drikke alkohol (for pasienter som i utgangspunktet har en slik trang), men har ingen innvirkning på alkoholinntaket utover det. Sånn sett kan du fint ta deg et glass rødvin til maten selv om du bruker Naltrekson.