MDMA med et merkelig hjerte.

Hei, har tatt MDMA av og til de siste 5 årene. Dette har gått helt fint.
Men nå i de siste 10 ukene har hjertet mitt oppført seg litt rart, med «dobbelslag» og hjertebank både i hvile og under aktivitet. Har vært til legen og på sykehus, fått sjekket dette ut med både EKG og relevante blodprøver. De sier det ikke er noe galt med hjertet mitt. Nå nermer det seg en feiring for vennegjengen og vi vurderer en ny runde med MDMA. Men jeg er ganske skeptisk, mtp. plagene jeg har hatt. Jeg finner ikke relevant informasjon på nettet selv. Så vil spørre her om dere tror dette er risikabelt for noen i min situasjon. Burde jeg utredes videre før jeg tar sjangsen, med evt røntgen av hjertet? Eller er de prøver jeg har tatt nok, til å kunne med sikkerhet ta en dose uten å falle om med hjertesvikt? Har også ME, så hjertebanken kan muligens komme derifra.

Mann, 28 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke hesepersonell, så vi kan dessverre ikke gi deg et kvalifisert svar på dette. Generelt bør man være forsiktig med sentralstimulerende stoffer dersom man har hjerteproblemer, men akkurat hvor grensen går mellom trygg og risikabel bruk, kan vi dessverre ikke si noe om. Kanskje du skal vurdere å ringe Giftinformasjonen på 22 59 13 00 og høre hva de sier – de er helsepersonell og har alltid åpent. Hvis du allerede er skeptisk så kanskje du kan være den ene nyktre personen som kan passe på de andre når de tar MDMA? Hvis du likevel velger å ta MDMA bør du prøve deg fram med en lavere dose, og be vennene dine holde et ekstra øye med deg.