Lyrica og bilkjøring

Jeg har stått på Lyrica 150 mg x 2 for nevropatiske smerter i snart 8 år. Tar første dose før leggetid og andre midt på dagen.
Merker ingen sløvhet eller rus. Bruker ingen andre medisiner.
Vet at Lyrica nå er klassifisert som et b preparat.
Legen min har aldri vært inne på at dette ikke er forenelig med bilkjøring. Vil denne medisinbruken by på problemer om jeg blir stoppet i kontroll?

Kvinne, 44 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
I utgangspunktet skal du fint kunne bruke Lyrica og samtidig oppfylle helsekravene til førerkort. Det finnes ingen konkrete retningslinjer for hvor mye/lite Lyrica du kan bruke og samtidig oppfylle disse kravene – dette blir heller en vurdering fra legens side, om bruken påvirker trafikksikkerheten eller ikke. Så sant du er tilvendt dosen du står på, ikke bruker øvrige medisiner og ikke merker noen sløvhet, er det ingen grunn til at du ikke skulle oppfylle helsekravene. I Førerkortforskriften kap. 14 kan du lese om hvilke legemidler som faller inn under lovverket. Merk at denne listen ikke er uttømmende (jf. § 36), hvor Lyrica/pregabalin faller innunder den generelle bestemmelsen i § 35:
Helsekrav er ikke oppfylt dersom alkohol, rusmidler eller legemidler brukes i et omfang og på en måte som fører til helsesvekkelse med økt trafikksikkerhetsrisiko.
Så spørsmålet blir altså hvorvidt du bruker Lyrica på en måte som «fører til helsesvekkelse med økt trafikksikkerhetsrisiko», noe alt tyder på at du ikke gjør. Merk at du kanskje må avstå fra bilkjøring i en periode dersom dosen din skulle justeres opp, da dette kan gå utover din evne til forsvarlig bilkjøring.
Du kan lese mer om helsekravene til førerkort i Førerkortveilederen.