Kroniker og virkning av medisin/innhold i blodet

Har brukt Imovane 7,5 mg i 18 år og Nobligan Retard (depot) 150 mg en morgen og en kveld. Ved bruk av dette mister jeg sertifikatet, Har hørt at kronikere som har brukt samme medisinmengde over så mange år, ikke innehar sammen mengde i blodet, og dermed bør ses på ved eks, blodspeil eller annet. Hva kan dere hjelpe med svar på denne situasjonen. Mange takk for svar,

Kvinne, 62 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder din medisinering og helsekrav til førerkort, er det legen din som kan gi deg best veiledning på hva du kan gjøre for å beholde førerkortet. Slik vi leser veilederen til helsekrav for førerkort, så kan du ha lappen selv om du bruker både Nobligan og Imovane. Det kan være mange grunner til dette: hvor lenge/kort du har brukt medikamentene, dosene, din helsetilstand osv. Dette kan du ta opp med legen. Du kan gjerne lese mer om helsekrav og medisiner på Helsedirektoratet sine sider.
Du sier at «Har hørt at kronikere som har brukt samme medisinmengde over så mange år, ikke innehar sammen mengde i blodet, og dermed bør ses på ved eks, blodspeil eller annet», og det er litt uklart for oss hva du mener og hva du spør om. Mengden virkestoff i blodet vil være styrt av hvor mye du inntar; denne vil være det samme uansett om du har brukt lenge eller ikke.
Kronikere som bruker et medikament over tid, opparbeider toleranse. Det er kanskje det du mener? Som et eksempel, kan en som bruker Nobligan få beholde førerkortet etter å ha blitt stabil på en fast dose. Men, som sagt, vi kjenner ikke din situasjon, og vet heller ikke hvor lenge du har brukt Nobligan. Dette er også noe du må snakke med legen som foreskriver medisinene om.
Du kan også gå til legen og be om  at dere leser veilederen sammen så han h*n forklare deg innholdet og hva du ev. må gjøre for å beholde førerkortet.