Kollektivet mitt røyker hasj

Hei, jeg har to jenter i kollektivet mitt som røyker hasj. Dette syns jeg ikke noe om og har sakt ifra til med om det. Men stadigbort røyker de i leiligheten vi bor i. Jeg og hun ene av de to som røyker studerer til å bli barnehagelærere. Jeg syns det er uansvarlig å røyke hasj når man skal jobbe med barn. Vi bor også i en kjeller leilighet med barn som bor over oss. Er det innafor å si ifra til utleier at jeg ikke tolererer hasj røykingen til jentene? Og kan jeg eventuelt kontakte skolen får å få en skikkethetsvurdering på hun som studerer barnehagelærer?

Kvinne, 22 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at dette er en ubehagelig situasjon for deg å stå i. Du kan jo ikke bestemme om venninnene dine skal røyke hasj eller ikke – de er selv ansvarlige for sine valg, gode som dårlige. Men et hjem skal jo ideelt sett være et fristed for deg, og hvis du ikke føler at det er et positivt bomiljø for deg der du bor, er jo det et problem. Dette er kanskje også essensen her – at du ikke trenger å fokusere på hvordan hasjbruken påvirker dem, men snarere hvordan den påvirker deg. Og hvis de ikke respekterer dine grenser og behov, har du, så vidt vi kan se, to valg: (1) enten at du flytter til et annet kollektiv, eller (2) at du ber dem finne et annet sted å røyke, ellers må du melde fra til utleier. Hvilket av disse alternativene som er det beste for deg er vanskelig for oss å si konkret; her er det ingen fasitsvar, og du må selv gjøre en vurdering. Et tredje alternativ ville kanskje være at du simpelthen ignorerer/aksepterer at de røyker hasj hjemme, men dette ville neppe vært veldig fruktbart for din generelle velvære på sikt.
Når det gjelder det andre spørsmålet ditt, angående hun ene venninnen din sin rolle som barnehagelærerstudent, er det litt mer innviklet. Også her finnes det ingen klare fasitsvar. Man kan jo diskutere hvorvidt (sporadisk) hasjbruk er forenlig med å jobbe i barnehage eller ikke, forutsatt at man ikke er påvirket i arbeidstiden, og bruken ellers ikke går på bekostning av prestasjonene på jobb. Men lovverket derimot, er mindre tvetydig. Denne typen stillinger stiller jo gjerne krav til fri vandel, hvor f.eks. et registrert narkotikalovbrudd kunne blitt et problem for henne. I tillegg er det jo ofte også slik at denne typen arbeidskontrakter krever avhold fra bruk av illegale stoffer, både i arbeidstiden og på fritiden. I utgangspunktet tenker vi at du ikke behøver å melde fra til skolen om henne (nettopp fordi ditt fokus bør være på deg selv, så får venninnen din selv stå til ansvar for sine valg og eventuelle konsekvenser av dem) – men du kan kontakte dem og høre hvordan de stiller seg til denne problemstillingen generelt, uten at du skal måtte nevne navn. Om du likevel ønsker å melde fra om henne spesifikt blir det helt opp til deg – hva som er rett og galt her er det ingen som kan si sikkert, oss selv inkludert.
Håper dette ga deg noen svar. Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene dersom du ønsker å diskutere dette nærmere.