Kjørt med promille – straff

Hei. Jeg kjørte med promille på lørdag, for første gang i mitt liv. Et forferdelig dårlig valg av meg. Jeg er så lei meg og fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg ble stoppet av politiet og måtte på politikammeret og avlegge blåsprøve. Jeg husker ikke hva resultatene ble, men jeg tro det var 1,5. Jeg samtykket ikke i beslaglag av førerkort, da jeg ikke helt visste hva jeg skulle gjøre. Var fortvilet, redd og lei meg. Jeg har ikke skadet noen, kun en skade på dekk på bil. Jeg snakket med etterforsker som har saken og hun lurte på om jeg ville samtykke til beslag av førerkort ? Bør jeg gjøre det, eller vente til en advokat eventuelt har sett på saken ?
Og jeg har lest litt om Program mot ruspåvirket kjøring. Er det noen som har fått lov til å ta dette programmet i stedenfor ubetinget fengsel eller fotlenkesoning.
Jeg har ei datter på 17 år og jeg vil helst ikke fortelle henne om dette.

Kvinne, 50 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du er fortvilet. Når det gjelder spørsmål om hvorvidt du bør samtykke til beslag, samt om programmet mot ruspåvirket kjøring er et alternativ for deg, vil vi oppfordre deg til å ta opp dette med en advokat/jurist. Det blir dessverre litt utenfor vårt fagområde å svare deg på dette.
Hva vi derimot kan svare deg på, er hva slags straffereaksjon du kan forvente. I Norge har vi tre ulike straffenivåer hva gjelder promillekjøring: promille over 0,2; promille over 0,5; og promille over 1,2. Ettersom du ble målt til 1,5 (angivelig), havner du også i den strengeste kategorien for straffeutmåling.
I Vegtrafikkloven § 31 fremgår bl.a. følgende:
Den som overtrer § 22 første ledd, straffes som regel
1. med bot ved alkoholkonsentrasjon i blodet til og med 0,5 promille eller alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften til og med 0,25 milligram per liter luft, eller ved nærmere bestemt konsentrasjon i blodet av annet berusende eller bedøvende middel,
2. med bot og betinget eller ubetinget fengsel ved alkoholkonsentrasjon i blodet over 0,5 til og med 1,2 promille eller alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften over 0,25 til og med 0,6 milligram per liter luft, eller ved nærmere bestemt konsentrasjon i blodet av annet berusende eller bedøvende middel,
3. med bot og ubetinget fengsel ved alkoholkonsentrasjon i blodet over 1,2 promille eller alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften over 0,6 milligram per liter luft, eller ved nærmere bestemt konsentrasjon i blodet av annet berusende eller bedøvende middel.
Botens størrelse vil normalt tilsvare 1,5 ganger månedslønn, men dette kan variere noe. Gjentatte overtredelser vil som regel skjerpe strafferammen ytterligere. Ved førstegangsovertredelse av a) vil normalt ikke førerkortet inndras, men i spesielle tilfeller kan det inndras opptil ett år. Ved førstegangsovertredelse av b) inndras førerkortet i minimum ett år. Ved førstegangsovertredelse av c) inndras førerkortet vanligvis i 2-5 år.
Merk at disse strafferammene vil komme i tillegg til eventuelle andre straffbare forhold, dersom dette også utgjør en del av påtalen.