Kan det være at jeg har blitt dopet ned?

Hei! jeg var ute på fest i helgen. Jeg ble nokså full, men har nok vært mer beruset tidligere men aldri opplevd noe lignende som dette tidligere. Jeg hadde dratt fra vennene mine med en gang vi dro fra vorset så videre til en klubb. Etter der husker jeg svært lite. Jeg hadde kontakt med vennene mine på telefon, men de skjønte ikke hva jeg sa. Jeg så ting som ikke var der, og opplevde det hele som at det var krig rundt meg. Helt merkelig, og som sagt aldri opplevd dette før. Dagen etter var jeg usedvanlig dårlig. Det var jeg enda på mandag. Jeg har slitt med søvn, mareritt, dårlig matlyst og angst etter der, mest pga. at jeg ikke vet hva som har skjedd.
Kan det være at jeg har blitt dopet ned? Nå er det tirsdag, jeg drakk på lørdag. Er det for sent å ta urinprøve?

Kvinne, 20 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Kan det være at jeg har blitt dopet ned?
Det er veldig vanskelig å svare ja eller nei på om du har blitt dopet ned. De symptomene du beskriver er ikke så konkrete at vi kan avgjøre dette. Du husker lite, vennene skjønte ikke hva du sa, du så ting som ikke var der, og opplevde det hele som at det var krig rundt deg. Alle disse opplevelsene kan komme som følge av alkohol alene, selv om det jo høres litt voldsomt ut. Men de kan også oppstå etter inntak av andre stoffer, derfor vil vi nødig spekulere i om, og evt. hva, du kan ha fått i deg.
Det vi stusser litt på, er at at det virker som du fikk disse opplevelsene med én gang du gikk fra vorspielet. Hvis dette stemmer, og du ev. har fått i deg noe ufrivillig, betyr det at det trolig har skjedd på vorspiel. Du bør kanskje snakke med folk som var der og høre om de opplevde eller så noe mistenkelig.
Nå er det tirsdag, jeg drakk på lørdag. Er det for sent å ta urinprøve?
Det kommer an på hva du evt. har fått i deg. For noen stoffer er det for sent. Visse andre stoffer er litt i grenseland når det gjelder påvisningstid. Andre igjen vil fortsatt kunne vises. Vi vil anbefale deg å kjøpe et prøveglass på apoteket, ta en prøve av deg selv, sett den i kjøleskap og ta kontakt med din lege for å få den analysert.