Jeg vil slutte

Hei. Jeg har hatt ett års tid tilbakefall på buprenofin og har vært oppe i en ikke så høy men høy nok til at jeg sliter med å slutte Jeg kan ikke si dette til noen slik som dagens helsevesen er.
Bruker ikke rusmidler lenger og var nede i 1 mg annenhver dag men så har det vært store påkjenninger og jeg har i to uker tatt ett mg hver dag helsa er ikke på topp fysisk eller psykisk så søvn og ro er viktig. Jeg lurer på hva jeg kan forvente for det er første gang jeg skal SLUTTE uten å erstatte det med noe.
Dette er livsomfattende for meg så gjerne si hvordan jeg skal komme ut av det fengselet så jeg kan leve livet uten det marerittet.
Jeg er rådløs til hvem jeg skal spør så håper dere kan hjelpe meg
På forhånd takk

Kvinne, 47 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Slik du beskriver din situasjon har du flere helseproblemer, men du kan ikke si det til noen slik dagens helsevesen er. Vi vet ikke hva ditt grunnlag for å mene det er, men ber deg tenke igjennom det. Har du flere ulike helseproblemer så kan helsevesenet tilby ulike hjelp og behandling som terapi, medisiner o.l for disse. Får du hjelp for dine helseproblemer vil kanskje behovet for rus bli mindre.
Du spør om hva du kan vente deg når du slutter med Buprenorfin uten å erstatte det med noe annet. Dosen du bruker er relativt lav, og derfor vil også abstinensene bli mindre og mer kortvarige enn om du hadde brukt høyere doser. Men, du må nok påregne noe ubehag i en ukes tid etter at du har sluttet. Du kan lese mer om – Behandling av opioid abstinenser på siden til den Norske legeforeningen.
Som sagt kan du få hjelp i helsevesenet, men vil du ikke det må du oppsøke private eller frivillige aktører.Du kan kontakte NA som er en frivillig organisasjon der du kan være anonym. De har møter i hele Norge. Eventuelt kan du undersøke om det finnes andre selvhjelpsgrupper i den kommunen du bor i, i regi av Selvhjelp Norge.
Det er begrenset hva vi vet om deg og din situasjon, og derfor er det også begrenset med hvilke råd vi kan gi. Du er velkommen til og kontakte oss for en utdypende samtale på tlf. 915 08588.